C'est la vie · 26 dubna, 2017

Před premiérou: The Circle (2017) – Recenze

Je to vůbec sci-fi? V pondělí jsem byla na projekci jednoho z nejočekávanějších filmů tohoto roku, který má jít do kin už zítra. Jaké jsou mé dojmy?

THE CIRCLE

Představte si všechno, co dnes používáte například na mobilu, počítači… na jednom místě. Obrovskou sociální síť, kde se každý o každého stará, všichni spolu sdílejí naprosto všechno. Kde je jasné, kdo danou sociální síť používá a nemůže dojít ke ztrátě identity při provádění plateb a v dohledné době i při možnosti volit. Kde soukromí je vlastně totéž co lhaní. Zní vám to jako horor? No, možná je prostě čas otevřít oči

Na The Circle jsem se už dlouho těšila, obzvlášť když jsem viděla trailer a tváře Toma Hankse a Emmy Watson. Téma, dotýkající se nejaktuálnějších problémů, které se v běžném životě ani nejeví jako pozornosti hodné, mě zaujalo. „Vědět je dobré a vědět vše je ještě lepší“ mi naprosto dávalo smysl. Nebude to totiž jen větička nějaké fiktivní postavy. Tohle odráží čistou realitu.

Filmu sloužila jako předloha kniha Davea Eggerse, který stál u vzniku filmu jako spoluscénárista. Kniha vyšla před pár lety, kdy se některé zmíněné „sci-fi“ prvky teprve vyvíjely. Aby však téma bylo působilo stále aktuálně, režisér Ponsoldt si dal záležet na zvýraznění některých vzorců chování, které se v naší společnosti čím dál více opakují. Mám tím na mysli prostředí, v němž se většina děje odehrává – futuristické sídlo firmy, zaměstnanci žijící prací, účast na společných večírcích, přehlcenost informacemi, zprávami a věčný nedostatek spánku a soukromí v osobním životě.

Z filmu však šlo poznat, že se tvůrci jaksi nemohli sjednotit v představě o tom, na co všechno chtějí v průběhu 2 hodin zaměřit naši pozornost. Chování hlavní hrdinky Mae v podání Emmy Watson bylo místy dost zvláštní a podezřele proměnlivé. Zpočátku je energií překypující mladá dáma nadšená pro pomoc ostatním. Při nejednom rozhovoru s ostatními zaměstnanci jí však úsměv zamrzne na rtech. V jednu chvíli jsem si říkala: „Tak a teď udělá něco převratného a začne napravovat škody“. V druhou chvíli udělala přesný opak a ještě více podporovala myšlenku, že všichni potřebují mít přístup ke všemu a všem na světě.

Nechci spoilerovat, ale naznačím, že díky tomu začne paradoxně přicházet o kontakt s lidmi, na kterých jí záleží nejvíc (jaké překvapení). Omezená komunikace však není to nejhorší, tahle hra bude mít i své další oběti. Výraznou postavou na opačném pólu je její dlouholetý kamarád, který vyhledává spíše „samotu“ (nebo mám říct opravdový kontakt?) a snaží se před vším tím dobrem a zlem v jednom ochránit Mae i sebe.

Na pořádné akční scénky si v průběhu filmu musíme trochu počkat. Než se k nim dostaneme, projdeme částmi, které jsou tvořené převážně přehnaně nadšenými „stádovými“ reakcemi na inovace, právo vědět všechno a povinnost vůči ostatním dělit se o veškeré pocity a vjemy. Na jednu stranu mi přišly ty části úsměvné, protože v reálu by výrokům pronášeným způsobem, jakým byly, nikdo ve stoje netleskal. Ale na druhou stranu mi je jasné, že tyto věty je třeba formulovat co nejjasněji, aby dokázaly maximálně přesně předat hlavní myšlenku. A když nahlédneme pod tuto nadsázku, je snadné si jednotlivé momenty dosadit do věcí, které máme kolem a pokládáme je za běžné. Výčet toho, čím se obklopujeme, může být docela děsivý… A myslím, že snad ani nemusím  jmenovat.

THE CIRCLE

104457rcr Tom Hanks stars in EuropaCorp’s THE CIRCLE.
Photo Credit: EuropaCorp