Uncategorized · 19 března, 2014

Jak blogovat, aby blog neomrzel?

Článek na Srdci Blogu (blog.blog.cz)

Z vlastní zkušenosti vím, že k blogu si musím najít cestu. Ze začátku bych si měla odpovědět na zásadní otázky, co se blogování jako takového, týče. A jen u jediného – současného – blogu jsem vydržela nejdéle. Proč?
Podíváme se dnes na 3 typy blogů, které patří mezi jedny z nejrozšířenějších. Ukážeme si, co může být problémem, a ukážeme si na příkladech, jak docílit toho, aby nás blog bavil a rychle jsme všechno zase nevzdávali.
1) Blogy o celebritách

Je spoustu zdárných příkladů blogerů, kteří svůj blogový zájem zaměřili na celebrity. Ne všichni však tolik let dokázali zasvětit tomuto zaměření.
Jak to, že existují blogeři, kteří jsou se svým blogem o celebritě úspěšní a jsou blogeři, jejichž blog není navštěvovaný a který nevydrží dlouho?

Nezdařilý blog z reality: takové vznikají tehdy, když je ze začátku admin nespokojený se svou návštěvností, oblíbeností článků nebo se jen honí za vyšší návštěvností, a proto blog o celebritě začne vnímat jako nepotřebnou zátěž. Mluvím i z vlastních předešlých zkušeností.
Zdárný blog z reality: Znám blogera, který od roku 2008 každý den přispívá články o jediné celebritě. Ptáte se, jak to může vydržet? Tuto otázku jsem mu položila a odpověděl mi na ni slovy:
„…je můj vzor. Tím, čeho dosáhla, je pro mě zajímavou osobností a láká mě o ní tolik vědět.“
Bloger se tedy musí vžít do novinek kolem své vybrané celebrity a ujistit se, že toto je jeho hlavní objekt blogového zájmu. Jedině tak jej může takovýto typ blogu naplňovat.
2) Blogy „deníčkovského“ typu (možno pojmout i jako umělecké)
Neznám příliš mnoho blogů, které by vydržely více než 2 roky a psalo se tam stále o tomtéž.
Nezdařilé blogy: Představte si, že napíšete o tom, že se vám dnes rozbil květináč, že jste dnes unavení, ale večer jdete na koncert. Tento text nikdo nijak pochválit či jinak ohodnotit nemůže. Čtenáře zajímá něco souvislejšího, na co se může těšit. To, že jste si dnes napustili vanu, vám na návštěvnosti, a tudíž na spokojenosti s blogem, nepřidá…
„Zdárnější“ příklady: jsou to především blogerKY, které píší o svém životě, pocitech a náladách. Ty nejzdárnější většinou bývají trošičku přetvořené. Zajímavé je, že jsou velice čtené blogy s povídkami, novelami… ale to, co se odehrává DENNĚ v životě blogera, už tolik lidí nezajímá. Spoustu blogerů to pojalo tak, že své pocity a zážitky zakomponují do příběhů, které doplňují i o vymyšlené scény. Pro blogera je tak blogování zajímavější a pocit naplnění se dostavuje tehdy, když vidí, že získává i čtenáře a navštíví je spousta blogerů, kteří de facto jeho DENÍČEK pochválí.
Ať už stálé nebo náhodné čtenáře více zaujme procítěnost, příběh; když se mají kam vrátit a představovat si. Pište srozumitelně, jasně a dovolte čtenáři utvořit si představy o dějích. Budete mít radost z výsledku.
3) Blogy „pro radu“
Máte představu o určitém problému a rádi byste se o to podělili? Na blogu?
Nezdařilé blogy: Dávejte si pozor, abyste nespadali se svým blogem do kategorie „kopíráků“, kteří se snaží něčí styl kopírovat – ať už v módních tipech nebo v samotném psaní článků. Je to dost nápadné a určitě ne příliš oblíbené. Nezdařilé jsou ty, které buď šířily své jednoduché názory a nebraly v potaz další úhly pohledu a braly všechno příliš povrchně. Nebo adminové doufají, že se se svými „pokaždé zaručenými“ radami proslaví a ženou se za něčím úplně jiným, než proč přispívá takovými články na blog.
Zdařilé blogy: mohou být takové, které se snaží neustále nepřikazovat čtenářům, co mají dělat, ale společně s ním přicházet na určité skutečnosti a fakta. Pokouší se s nimi pracovat. Bloger svůj blog píše pro osobní potěšení a radost z možného účinku a vlivu zamyšlení.
Blog byste neměli mít proto, abyste se za něčím hnali – za vyhlídkami slávy, přehnaného uznání nebo nadprůměrně vysoké návštěvnosti. Toto jsou pouze zasloužené následky toho, co máte rádi a co se čtenářům líbí. Blogujte proto, abyste se odreagovali, věnovali tomu, co máte rádi, unikli do jiného světa, ale nikdy se za ničím nežeňte, nikdy nesoupeřte, protože to vám na vaší blogové cestě může pořádně podkopat nohy a znechutit veškeré odhodlání pro činnost na blogu.